📁 آخر الأخبار

Functions Cause and Effect السبب والنتيجة

 💠💠جهز نفسك لرحلة جديدة مع Functions: Cause and Effect (السبب والنتيجة)، وقصة عم عبده لسه ما خلصتيش ومستر هنداوي هيحكيها بشكل يخليك تفهم الدرس ده زي شرب الشاي!😂😂😂😂😂

🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠

🛑القصة: عبده والدنيا اللي كلها سبب ونتيجة🛑


Functions: Cause and Effect

كان يا مكان يا سادة يا كرام، عبده صاحبنا العبقري كان بيقعد على القهوة كعادته ويتفلسف قدام أصحابه، وكل ما يحصل له حاجة، يقول:

"كل حاجة بتحصل في الدنيا وراها سبب، ولو دورنا هنلاقي النتيجة!"🤓🤓🤓🤣


🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑


💠الفصل الأول: عبده والبطاطس المقلية💠🤓🤣


⏪في يوم، عبده رجع البيت متأخر، لقى أمه قاعدة على الكرسي ومتنرفزة:

"إنت متأخر ليه؟!"

عبده بكل هدوء قال:

🍟 "يا أمي، السبب إني وقفت أجيب بطاطس مقلية... والنتيجة إني تأخرت."🤣🤣 فيلسوف زمانه بقي🤣🤣


💠هنا عبده استخدم صيغة السبب والنتيجة كالتالي:🤓


Cause (السبب): وقفت أجيب بطاطس.


Effect (النتيجة): تأخرت على البيت.


💠ودول شوية أمثلة💠


🛑1. السبب: المطر كان غزيرًا.

💠النتيجة: مفيش ماتش النهارده.


(The rain was heavy, so the match was canceled.)


💠2. السبب: عبده أكل كتير.

🛑النتيجة: بطنه وجعته.


(Abdo ate too much, so he had a stomachache.)


🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂


مستر هنداوي 👇 

🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑

💠الفصل الثاني: عبده والجيران💠


🤓عبده قرر يعمل حفلة في شقته، شغل المزيكا بصوت عالي جدًا.

تاني يوم، الجيران كانوا زعلانين وقالوله:

"بسببك مش عارفنا ننام!"

عبده ضحك وقال:

🎶 "يا جدعان، السبب إني شغلت المزيكا، والنتيجة إنكم مش نمتوا... بس الحفلة كانت جميلة!"


💠هنا استخدم السبب والنتيجة كالتالي:💠


💠Cause (السبب): شغل المزيكا بصوت عالي.


💠Effect (النتيجة): الجيران مقدروش يناموا.


💠ودول شوية أمثلة :💠


💠1. السبب: الكهربا قطعت.

🛑النتيجة: عبده معملش شاي.


(The electricity went out, so Abdo couldn’t make tea.)


💠2. السبب: عبده نسي يذاكر.

🛑النتيجة: سقط في الامتحان.


(Abdo forgot to study, so he failed the exam.)


😂😂🤣🤣😂🤣🤣😂🤣😂🤣🤣😂😂🤣😂


#learn_English_with_Mr_hendawy

🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠

💠الفصل الثالث: عبده والفلوس الضايعة💠😂


💠عبده كان بيحوش فلوسه عشان يشتري عجلة، بس فجأة فلوسه خلصت.

واحد من أصحابه سأله:

"إيه السبب؟"

عبده رد بحسرة:

💸 "السبب إني كل يوم كنت أجيب شاورما، والنتيجة إن فلوسي خلصت!"


💠هنا السبب والنتيجة بالشكل ده:💠


💠Cause (السبب): عبده كان بيصرف على الشاورما.


🛑Effect (النتيجة): فلوسه خلصت.


💠1. السبب: عبده اشترى موبايل جديد.

🛑النتيجة: مبقاش معاه فلوس.


(Abdo bought a new phone, so he had no money left.)


💠2. السبب: عبده ملعبش رياضة.

🛑النتيجة: وزنه زاد.


(Abdo didn’t exercise, so he gained weight.)


💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑


🛑الفصل الرابع: عبده في المدرسة🛑🤣


💠عبده كان بيشرح السبب والنتيجة لطلبة المدرسة وقالهم:

"كل حاجة بتحصل بسبب حاجة تانية، والنتيجة بتيجي بعدها."


💠صيغ السبب والنتيجة اللي استخدمها عبده:


💠1. Because (بسبب):


عبده قال: "أنا تأخرت بسبب الزحمة."


(I was late because of the traffic.)


🛑2. So (عشان كده):


عبده قال: "الدنيا كانت حر جدًا، عشان كده قعدت في البيت."


(It was very hot, so I stayed at home.)


💠3. Since (بما إن):


عبده قال: "بما إن مفيش شغل، هنقعد نتفرج على التلفزيون."


(Since there is no work, we will watch TV.)


🛑4. As a result (كنتيجة):


عبده قال: "هو أكل كتير جدًا، كنتيجة، مش قادر يتحرك."


(He ate too much. As a result, he cannot move.)


💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑


💠الفصل الخامس: أمثلة عبده اليومية💠🤣


💠1. السبب: عبده شرب شاي بالنعناع.

🛑النتيجة: معدته ارتاحت.


(Abdo drank mint tea, so his stomach felt better.)


💠2. السبب: عبده راح الجيم.

🛑النتيجة: بقى صحي ونشيط.


(Abdo went to the gym, so he became fit and active.)


💠3. السبب: عبده كتب واجبه بدري.

🛑النتيجة: المدرس شكره.


(Abdo finished his homework early, so the teacher praised him.)


💠4. السبب: عبده سهر قدام التلفزيون.

🛑النتيجة: صحي متأخر.


(Abdo stayed up late watching TV, so he woke up late.)


🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠


🛑💠ركز بقي 💠 🛑🤣

🛑💠الخلاصة بقي ياصديقي:💠🛑🤣


💠 السبب والنتيجة في حياتنا اليومية💠


عبده علمنا درس مهم جدًا:


Cause and Effect بيظهروا في حياتنا كل يوم.


الحاجات بتحصل بسبب أسباب (Cause)، وبتنتج عنها حاجات تانية (Effect).


🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠🛑💠

 🛑مجموعة أمثلة أخيره🛑🤣


🤌1. لو هتمطر بكرة، مش هنخرج.


(If it rains tomorrow, we won’t go out.)


🤌2. بسبب الشمس القوية، كلنا هنروح البحر.


(Because of the strong sun, we will all go to the beach.)


🤌3. عشان مفيش مواصلات، عبده هيمشي رجلي.


(Since there are no buses, Abdo will walk.)


كاتب
كاتب
مصطفى خميس خريج كلية اللغة العربية جامعة الإسكندرية، لعيب كرة قدم سابق لدي نادي أهلي دمنهور، مدون ومحرر اخبار ومالك عدة مواقع إلكترونية.
تعليقات